Warszawa Bemowo zdjęcia samolotów

4 lipca 2002

Lotnisko Bemowo

Ulica Powstańców Śląskich między Powązkowską a Radiową na całej szerokości, od torów tramwajowych do betonowego parkingu obok zachodniej jezdni to były pas startowy lotniska Bemowo. Ten betonowy parking to właśnie resztki pasa mającego już 50 lat. Nazwę Bemowo lotnisko zawdzięcza Fortowi Bema znajdującemu się na jego terenie. W środku osiedla, które wyrosło na piaskach lotniska, pozostał niewykorzystany hangar i wieża kontrolna mieszcząca dziś Wojskową Administrację Mieszkaniową. Była to jedyna wieża dla nieistniejącego już pasa startowego płn. – pod. (dziś ulica Powstańców Śląskich) i drugiego coraz krótszego – wsch. – zach. Lotnisko to z dwoma nowoczesnymi betonowymi pasami startowymi i ogromną powierzchnią było nazywane Bemowem, Babicami a nawet Boernerowem. Ulica Radiowa między ulicami Powstańców Śląskich a Kaliskiego, to stara droga kołowania lotniska Babice (nazwa ta pochodzi też od nazwy Fortu Babice). Za siatką, przed widocznym hangarem, stoją dwa myśliwce MiG-21 i śmigłowiec Mi-2. WSK PZL Świdnik wyprodukowała wiele cywilnych i wojskowych odmian śmigłowca Mi-2 dla kraju i na eksport. Przez uchylone hangarowe drzwi widać szkolno-treningową odrzutową Iskrę. Są to pomoce naukowe Wojskowej Akademii Technicznej mieszczącej się nieopodal. Na nich studenci wydziałów lotniczych poznają budowę i działanie maszyn latających.

Przy ulicy Księcia Bolesława

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wystawił szkolno- treningowy samolot PZL -130TB Orlik wyprodukowany w WSK PZL Warszawa-Okęcie przed swoim zakładem, przy ulicy Księcia Bolesława 6. Samolot ten stoi tam od 1 sierpnia 1998 roku. Pomalowany na srebrno, posiada szachownice i numer 006. Przybył z 23 eskadry doświadczalnej z Modlina. Przy podmuchach wiatru kręci mu się śmigło, a w nocy migają światełka. Wcześniej przed Orlikiem stał tam cel powietrzny Gacek (teraz „pilnuje innej bramy”). Kiedy powstał Instytut, w 1953 roku, znajdował się na terenie lotniska Bemowo, a dziś jest w centrum zabudowanego terenu.

 

Przy ulicy Księżycowej

Zdjęcie samolotu AN-2 na ul. Księżycowej

Zdjęcie samolotu AN-2 na ul. Księżycowej

Omawiając „stojące” samoloty Warszawy nie wolno zapomnieć o Aeroklubie Warszawskim. To przeszło osiemdziesięcioletnie towarzystwo zaliczyło lotnisko mokotowskie, lotnisko Gocław, by osiąść na Babicach przy ulicy Księżycowej, gdzie obecnie znajdują się samoloty i szybowce tego aeroklubu. W przeciwieństwie do opisanych wcześniej samolotów one mają jeszcze szansę wystartować (nawet taki Piper z II wojny światowej) jeśli, oczywiście, sytuacja ekonomiczna kraju na to pozwoli. „Nielotnym” jest jedynie żółto-zielony kadłub samolotu An-2 służący do ćwiczeń sekcji spadochronowej. Przy Księżycowej stoją również samoloty i śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – zatankowane, sprawne i z gotową do lotu załogą. Oby latały dla naszego dobra, ale jak najrzadziej.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: