Warszawa Okęcie zdjęcia samolotów i lotniska

 4 lipca 2002

Warszawa Okęcie Terminal 1

Miejsce najbardziej związane z samolotami to Terminalu 1 na Okęciu. Tu samoloty stają tylko po to, by wymienić pasażerów, zatankować i lecieć dalej. Najczęściej zobaczyć tu można samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT SA. 

Zdjęcie lotniska Okęcie Terminal 1

Zdjęcie lotniska Okęcie Terminal 1

Jest to port macierzysty LOT-u. Z tego lotniska odlatują najczęściej po kraju i świecie samoloty LOT.

W budynku terminalu nad głowami podróżnych wisi szybowiec Foka SP-2243, dla nadania miejscu lotniczego charakteru.

Warszawa Okęcie Hala Odlotów

Warszawa Okęcie Hala Odlotów

 W 1992 roku wisiały tam dwa szybowce, ale szybowiec Mucha gdzieś „odfrunęła”.

Pod rękawami na płycie lotniska najwięcej samolotów można zobaczyć w samo południe, wtedy zapraszam na taras widokowy. Przeniesienie cywilnego dworca lotniczego z Mokotowa na Okęcie nastąpiło pierwszego listopada 1933 roku a w roku następnym miało miejsce oficjalne otwarcie. Lotnisko posiadało budynki dworca, hangary i dwa trawiaste kierunki podejścia. W okresie okupacji niemieckiej przystosowano Okęcie do przyjmowania ciężkich samolotów bojowych. W południowej części lotniska wybudowano drogę startową o nawierzchni bitumicznej długości 1800 m i szerokości 50 m. oraz drogi kołowania i rozpraszania samolotów.

Zniszczenia wojenne dotyczyły dróg jak i zabudowań. Odremontowany po wojnie pas startowy znalazł się na kierunku radiostacji w Raszynie (336 m) i na kierunku Pałacu Kultury i Nauki (234m), starty z niego musiały być zawieszone.

Wybudowano dwa nowe pasy startowe i dziś mamy pas długości 3690 m i szerokości 60 m na kierunku 15 i 33, oraz pas długości 2800 m i szerokości 50 m na kierunku 11 i 29. Oprzyrządowanie lotniska stawia go w drugiej kategorii lotnisk. Lotnisko przyjęło w ubiegłym roku prawie 4,3 miliona pasażerów i staje się zbyt ciasne i małe. Będzie rozbudowywane.

Warszawa Okęcie załadunek samolotu

Warszawa Okęcie załadunek samolotu

Aktualnie na górnym poziomie parkingu wielopoziomowego naprzeciwko Terminalu 1 wznoszony jest hotel.

 

Przed biurowcem na Okęciu

Zdjęcie samolotu Wilga al. Krakowska

Zdjęcie samolotu Wilga al. Krakowska

Na trawniku przed biurowcem Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego – Polskich Zakładów Lotniczych – Okęcie w Alei Krakowskiej przed pętlą tramwajową stoi od lat samolot PZL-104 Wilga, produkt tej wytwórni. Jako reklamę posiada znaki rejestracyjne SP-PZL, a na ogonie czerwone logo zakładów. Na samolotach takich nasi lotnicy zdobywali w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych mistrzostwa świata w lataniu precyzyjnym. Zakład PZL powstał w roku 1928 na terenie lotniska mokotowskiego, a w połowie lat trzydziestych został przeniesiony na Okęcie. Obecnie hangary WSK stoją po zachodniej stronie lotniska Okęcie sąsiadując z Instytutem Lotnictwa. W czasie powojennej działalności obie te instytucje łączono i rozłączano. WSK miał wzloty i upadki . W 1955 roku aby przetrwać produkował tapczany, a w roku 1970 został włączony w skład Kombinatu Narzędzi Pomiarowych i Tnących, szczęśliwie tylko na półtora roku, by znów powrócić do produkcji lotniczej.

 

Przy Straży Pożarnej na Okęciu

Na lotnisku Okęcie, prawie w jego centrum, przy budynku Straży Pożarnej PPPL stoją dwa samoloty dwusilnikowe typu Ił-14.

Zdjęcie wraku samolotu IL-14

Zdjęcie wraku samolotu IL-14

Jako samoloty pasażerskie przybyły do PLL „LOT” w połowie lat pięćdziesiątych. Mogły przewozić do 32 pasażerów. W pierwszych latach swej pracy latały na trasach zagranicznych, później krajowych, by po kolejnej zmianie być jak SP-LNG tzw. „papugą” przystosowaną do pomiarów lotniczych urządzeń naziemnych Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych, poprzedniczki PPPL.

Zdjęcie samolotu IL-14 Okęcie

Zdjęcie samolotu IL-14 Okęcie

Drugi Ił-14 został przerobiony w Bazie Remontowej PLL „LOT” w 1968 roku na samolot fotogrametryczny – do robienia zdjęć z powietrza specjalnymi aparatami fotograficznymi. Dwa takie samoloty SP-LNB i SP-LNE latały w Sekcji Fotogrametrycznej PLL „LOT” do 1974 roku, do czasu przekazania ich do nieistniejącego już dziś Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych „AEROPOL”. W przedsiębiorstwie tym latały do połowy lat osiemdziesiątych. Jeden z samolotów został uszkodzony przez Porty Lotnicze i pocięty na złom a drugi – SP-LNE służy jako samolot ćwiczebny lotniskowej straży pożarnej. Oba Ił-14 stoją w miejscu niedostępnym dla ogółu.

 

Na Wirażowej przy „Cargo”

Po wschodniej stronie lotniska Okęcie, przy Terminalu Towarowym „CARGO” na ulicy Wirażowej, obok pętli autobusu 154 stoi bardzo zniszczony pasażerski samolot turbośmigłowy An-24 (posiadał znaki rejestracyjne SP-LTA). W czasach swej świetności był własnością Polskich Linii Lotniczych „LOT” i przewoził na swym pokładzie 52 pasażerów.

Zdjęcie samolotu AN-24 Okęcie Cargo

Zdjęcie samolotu AN-24 Okęcie Cargo

An-24 były produkowane w Kijowie. Wprowadzone do eksploatacji w 1966 roku latały do początków lat dziewięćdziesiątych. Były najliczniej eksploatowanym typem samolotu w tamtym czasie w PLL „LOT”. Samoloty te latały również w 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Dziś z zamalowanymi napisami stoi na nie koszonym skrawku lotniska obok zniszczonego autobusu marki Ikarus, także z tamtej epoki.

Autorem zdjęć i tekstów jest Roman Woźniak 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: